måndag, 23 maj, 2022


Först sagt är jag tacksam för att det finns möjlighet till larm, absolut, men det vore väldigt bra om personalen som ska hantera systemet hade kläm på det. Nå, för tre veckor sedan testade man det, lite stökigt förstås där mitt i maten och man svarade inte som man skulle, men det var klart till slut. I dag när vi satt och åt ringde det. Larmtest. Och det knepiga var att jag fattade verkligen inte vad hon sade, som ringde upp, men till slut fattade jag, kunde lägga på och så trycka på knappen. Sen tog det en lång stund innan jag fick kontakt med personal som skulle svara, men till slut, och då sade jag, väldigt tydligt, att stäng av nu, så att det är klart. Men tio minuter senare så tutar larmapparaten i gång, och den vanliga lätt irriterade mannen i andra änden frågade hur vi mådde. Jag medger att jag nog var irriterad när jag svarade att tack, vi mår rätt bra, men det är ett larmtest, som tydligen inte fungerar, vilket inte är första gången. När jag kom ut till maken i köket, så sade jag att jag antog att det hördes att jag var irriterad. Nu undrar jag om man tänker testa var tredje vecka i fortsättningen för i så fall hoppas jag att man klarar rutiner bättre snart.

Det var dimmigt när jag uppe med maken en av gångerna i natt, men nu har det blivit klart igen och jag har varit ute på en promenad på förmiddagen. Maken tittar på riksdagsdebatten och jag flyttade den senaste bilden jag köpte ett par cm. Den framställer ljus och mörker i världen. Jag är så tacksam för att kunna plocka fram lite mat ur frysen dessutom, denna dag som är speciell i vår familj. Vi flyttade till det stora huset, som sen i många år blev familjens hem. Det var soligt och vackert då också, det minns jag. Myggen hade börjat komma, det minns jag också, för vi hade haft sovrumsfönstret öppet när vi sprang runt och flyttade in. Det var en miss, maken fick snickra myggfönster sen.