på soffan i dag. Jag läste ut en bok av Stig Clason, om en man som ville gå till brevlådan. Inte en av hans allra bästa, det var det nog inte. Fast längst fram i boken fanns en förteckning över hans dittillsvarande författeri, och han hade visst redan skrivit två böcker det året. Flitens lampa eller penningbehov, vad vet jag. För min del händer det att jag skarpar en trisslott. Det har inte gått jämnt ut än, tror jag.

Och jag blir lite rastlös av regnskurarna, inte för att jag skulle gått ut på eftermiddagspromenad, men ändå. I morse började det regna precis när jag passerade svärmors bostad och då tar det ca fyra minuter att gå hem, om man går fort. Och det gör man när det börjar regna.

Sen tog maken och jag oss till närmaste kyrkan. Johannes Döparens dag. Och texterna handlar förvisso mest om hans födelse, men det är lätt att halka över på slutet s a s. Och jag funderar alltid på kombinationen att han åt honung och gräshoppor. Själva åt vi potatissallad med soltorkade tomater och svarta oliver, lite honung var det i dressingen dock.