Jag hade gärna sovit en halvtimme till i morse, men så blev det inte. Jag har uppe tidigare än vanligt, för planen var att komma till morgonmässan på S Markus dag. Den startade vid åtta, och det kan fungera med makens tider (han var förstås hemma och vilade i sängen), jag var hemma igen 08.42 och då blev det frukost som vanligt, bäst så. Utsikten genom fönstret bakom korset i mässan var sjön där, och jag har sällan sett vattenytan så totalt stilla, mycket vatten och en buske där man annars ser en miniö som nu är helt vattentäckt, den där busken speglade sig totalt i vattenytan, så vackert. Innan jag åkte iväg hade jag gjort en limpdeg, som fick stå och jäsa. Jag gör oftast två olika limpor, den ena sorten blandar man ihop och så får den jäsa i smorda formar två timmar och sen bara gräddar man, dagens sort jäser först minst fyra timmar och sen en timme till och så knådar jag limpor, som jäser tjugo minuter till och sen äntligen gräddar man. Jag tycker den senare sorten är godare, typiskt nog, men nu är de nästan klara. Dessutom var det i dag den torsdag som jag kokar den stora grytan ärtsoppa, sen har jag tre middagar i frysen.

Solen skiner och jag traskade iväg på min lilla promenad, det ger mycket på många sätt. Och på eftermiddagen hade en slipover jag skickat efter till maken redan kommit, nu vet jag ju var postens fack står utanför coop och dessutom hur de fungerar. Och så fort jag stängt luckan fick jag en förfrågan om hur min ‘upplevelse’ var. Det är ingen upplevelse alls att hämta en brun påse ur ett plåtfack, faktiskt.