bitvis hällregn, förstås, men som maken brukar påpeka, det finns tak på bilen. Och det var vackert också, åkrar med svart jord, gulbrun stybb, grön höstsäd. Ett par tranor passerade jag också. Det fanns underbara bigarråer utefter vägen den här gången också.

Och i går drabbades jag av omedelbar kärlek till en mörkgrön jacka, inkommen dagen innan i affären. Den var så mjuk och så vacker. Nu hänger den på dörren till vår klädkammare. Priset var av det slaget att jag omedelbart tänkte på Nora Ephron, som ju brukade räkna i huvudet – om jag nu har den här i femton år, vad blir det per dag – tja, kanske inte mer än en mugg från starbucks, och det var kanske mer aktuellt för henne, men iaf. Maken tyckte den var snygg.

Och för makens del hade det gått bra den här gången, man hade kommit när han ringde på natten. Och inte vet jag om det var mina uppklistrade lappar, som gjorde susen, men för första gången nånsin hade han fått rena kläder varje dag. Tacksam för det.

