är förstås fylld av egna utmaningar. Jag var uppe tidigt och gick till coop och den kompetenta kassörskan var påtagligt nervös, hon tittade ut genom fönstret, tydligen stod det en man därute, som dagen innan hotat personal i en annan affär med rörtång och hon kände sig inte lämpad att hantera det. Manlig personal skulle komma om en kvart, jag hoppas det löste sig.

Efter frukost gjorde maken något alldeles ovanligt. När han gått sin lilla promenad sa han – ‘men jag tror jag vill sitta lite i solen på uteplatsen’ och så gjorde han det. Det hände aldrig på förra uteplatsen. Så där ser man.

Och jag har – i princip – packat våra väskor för dagarna.

Maken och jag ska äta nånting hämtat ur frysen, och sen blir det fika med lite varierande antal barn och barnbarn, så jag gick och köpte biskvier och dammsugare. Jättenyttigt. Men som mormor och farmor känner jag att det är inte min uppgift att proppa barnen fulla med fibrer.

