– nagellack på tårna. Alldeles snart ska jag måla på lager två, man kan alltid va snygg, som vi säger hemma hos oss. Citat av Ernst-Hugo Järegårds pappa f ö, han var missnöjd med sonens första rollprestation och sa det också, och Ernst-Hugo sa: – ‘men, far, han va ju neeiger’ (på bredaste skånska och mycket länge sen alltså) och lilla pappa svarade (på minst lika mycket skånska) – ‘ja ja, men man kan alltid va snygg’. Fast i mitt fall har jag ju mina svarta blodkärl på anklarna att klaga över, resultat av mina fyra graviditeter, även om möjligen dom två sista gjorde mest för förfallet av kroppen. Men nog är det ett mirakel, att min rätt trötta kropp har kunnat snickra ihop dessa fyra strålande människor. Jo då, maken bidrog på sitt sätt, men det mest arbetsintensiva stod ändå min kropp för, känner jag.

Och det är klart att jag är lite stressad över att i morgon träffa den unga kvinna Yngste fäst sig vid. Jag hoppas så, att jag kommer att tycka om henne och ömsesidigt förstås. Min hittillsvarande svärdotter tycker jag så mycket om, och jag är så glad och tacksam över att Äldste och hon tycks ha det så bra. Det gäller förstås döttrarnas relationer också, jag är lyckligt lottad.

