fredag, 14 juli, 2017


– jag fortsätter plocka i det kaos, som är mitt hem. Häromsistens hittade jag ju både borrmaskin och fodralet till dammsugartillbehören och nyss hittade jag tillbehören till borrmaskinen också, i en egen liten väska som stod bakom andra saker. Det är alldeles tydligt att jag inte överanvänt borrmaskinen, men nu är jag beredd. Jag ska se till att den är laddad inför flytten också sen.

Fast mina termobyxor, som försvunnit i ett okänt sammanhang, har jag inte sett till än. Dom borde ha dykt upp under mitt röjande, det är ett mindre mysterium, faktiskt. Men jag har ju klarat de senaste vintrarna ändå, men det är irriterande att dom bara är borta. Mörkblå. Det är jag rätt säker på.

Det här har annars varit något av en mellandag med vila och tappert försök till återhämtning. Har det betytt att jag kunnat avhålla mig från att dra fram måttbandet och kolla på skissen över lägenheten? Nej då. Jag dubbelkollar. Visserligen är jag rätt säker på att sängen kommer att få plats, maken var lite osäker för ett tag sen, men alla andra mått.

– rabarber häromdagen i affären. Jag trodde säsongen var slut, men det här var slanka späda svenska rabarber, så jag köpte ett halvkilo och i förmiddags kokade jag lite marmelad. Det blir lätt lite kladdigt, jo. Men jag diskade av stora grytan och satte mig och läste lite grann och när jag skulle resa mig upp visade det sig att jag hade fått marmeladrester på baksidan av handen och den hade jag lyckats kleta ner mina svarta byxor med. Och då kan man notera att dessa svarta byxor råkade vara köpta förra veckan, mina snyggaste sommarbyxor (inte helt billiga heller). Så lyckan när fläcken gick att ta bort både snabbt och smidigt och med osynligt resultat var betydande. Det kändes så otroligt onödigt.

Och jag har känt över resten av kroppsdelarna för att kontrollera att inget mer kan fastna.

Och i övrigt så fortsätter jag att räkna, tolv nätter sover vi här innan vi flyttar. Obegripligt.

  • även om det var väldigt stillsamt, en halv prinsessbakelse var till kaffet. Och innan hade vi ätit rökt makrill, den går inte upp mot den sortens färskrökta, som man förr kunde köpa på sommaren, men rätt gott är det ändå. Och den där champagnen, som man tjatade om på morgontv, den fanns inte här hemma.

Och jag känner mig lite stressad av tekniken, för wordpress har – utan att fråga mig alls – gjort ‘tekniska förbättringar’, som jag inte är van vid. Jag gillar ju att vara van, tekniska förändringar gör mig småirriterad, åtminstone i början. Och inte berättar den hur många ord man skrivit heller, jag vill inte trötta ut ev läsare.

Annars har jag lyckats köpa present till yngste dottersonen, han är en förtjusande gosse och vill gärna ha en skjorta, så jag kompletterade skjortan med en t-shirt med palmer på. Han är naturintresserad, si. För ett par år sen sa han att han ville bli marinbiolog, när han blev stor, hur i all världen han kommit på just det vet jag inte.