onsdag, 12 juli, 2017


Just nu tycker jag att jag har det. Hyfsad koll, alltså. Och sen tittade jag på bankkontona, fortfarande koll, jo då. Fast det var ju det där med hyran. Halva augustihyran fanns inlagd på makens konto, inga problem. Men nya augustihyran kunde jag inte upptäcka nånstans. Men jag har ju ordning på pappren, även om jag inte läst dom så ordentligt, visade det sig. För denna lägenhet står på maken och den kommande på mig. Det var väl en lycka att jag upptäckte det, tänker jag. Nu minns jag inte riktigt hur jag ordnar det, men jag går till banken i morgon. Och så hoppas jag att kvinnan jag fick lite dåliga vibrationer med förut har semester, jag såg henne inte häromdan. Det är enklare om folk bara hjälper en med det man har problem med, sen vill åtminstone inte jag bli utsatt för suckande och halvhöga kommentarer. Jag går ju dit för att få hjälp, en hjälp jag dessutom betalar för, så vitt jag förstår.

Och annars känns det som om jag har det mesta i ordning, t o m den planterade fuchsian. Lite komiskt, för när Äldste första gången kom hem med nuvarande svärdottern, så kände jag att just den blå krukan fick lov att snabbt planteras om, så att vi skulle ge ett hyfsat gott intryck. Och på söndag kommer Yngste hem med en flickvän, som vi inte träffat förut. Nu är ju hemmet lite kaotiskt i övrigt, så jag hoppas fuchsian sköter sig.

tittade jag på min åldrande skrivare, som snällt spottade ur sig dom sju sidor jag ville ha. Och alla i läsbart skick. För ett par år sen så här års, gav den upp och skrev ut allting med väldigt mycket blå färg lite randomly över alla sidor, trots att den påstod att den hade brist på blått. Så därför är jag extra tacksam när det fungerar.

Så nu ska jag ställa mig och göra oanade mängder champinjonsås, som ska ätas på måndag. Och så nån sorts pizzaiolasås, tänker jag. Och sen ska köttet stekas, grisytterfile blir det. I morgon ska jag dammsuga bilen hos Äldste och lägga fast detaljerna inför måndag.

Jag såg i morse att man nog fick anse penséerna i den höga blå krukan på uteplatsen som f d. Flera år har jag haft lobelior i den som sommarblommor och det har varit väldigt lyckat, men i år missade jag det på något vis. Så jag köpte en fuchsia, en röd och lila, så får vi se hur det går. Den ser lite klen ut, men kanske växer den till sig. Det fanns bara små klena och så fullständigt jättelika, så då valde jag den mer blygsamma varianten.

– ja, det var en bok i tandläkarens väntrum. Jag vågade inte öppna den. Och när jag sa det till tandläkaren, skrattade han hjärtligt och sa att den hade han missat. Men jag hade inga hål och verkar sköta mina tänder bra, sa han. Det samma gällde maken, som var inne tio minuter före.

Enda problemet var att jag hade insett att det skulle bli väldigt tråkigt för maken att sitta och vänta medan jag skulle handla, så jag cyklade iväg före frukost. Det tog tyvärr lite längre tid än jag hade beräknat, inte minst att cykla hem med den överfyllda cykeln. Men vi var hos tandläkaren redan tre minuter före utsatt tid. Och då var vi båda rena och hela och kammade. Och tandborstade förstås.

När vi svänger upp framför porten, så stod det redan en bil där med kärra. Minsann, grannarna flyttar skåp, det går framåt.

Och jag köpte ett antal papperskassar för att testa till böckerna. Med lite god vilja går det i en rad i en kasse, men detta är bara för att vi ska bära den så kort sträcka, skulle man transportera lite längre, skulle man behöva dela upp mer. Jag får tänka vidare.