– plötsligt hittade jag skolkataloger från tidig ungdom. Ur gymnasiekatalogen ramlade tre bilder av klasskamrater (varför bara tre undrar jag fortfarande), K och B-M som jag delade lägenhet med sista året, jätterara kvinnor, och så Jan. Jag hade tre klasskamrater, som hette Jan, och inte kan jag påstå att han som ramlade fram var den mest avhållne ens av dom, jag minns att han hade en flickvän tjugo mil bort, som han hälsade på då och då. Han gillade hennes föräldrar också och hon kom till studentbalen och var en söt tjej, men problemet var att den gode Jan hade skaffat sig en lite yngre lokal flickvän också, som satt och såg olycklig ut hela kvällen, och vi andra var riktigt sura på honom. Ja ja, minnen hoppar upp. Och inte har jag minsta aning om vart han tog vägen sen. En annan av dessa Jan tänkte jag på i ett idrottssammanhang, som sändes i tv, och minsann – där stod han och var ledare. Lite märkligt.

Och sen hittade jag en samling riktiga kort från äldsta dotterdotterns dop, så fina bilder. Vi satt efteråt runt vårt stora bord och det var så roligt att se alla. Jag kom inte alls ihåg det där, så det var tur att det fanns bilder. Och morfarn, som dog för ett par år sen, sitter med henne i knät och skrattar, så fint.

