– mer eller mindre djupt, och sen kastade jag mig över lådorna i mitt skrivbord. Nu är det rensat, en hel del är slängt och annat har hittat nya platser i den här större skrivbordet. Ja, ja – så enormt många kassaböcker av olika slag jag haft genom livet. Jag hittade en liten från när jag var sjutton och flyttade hemifrån. Telefonsamtal hem noggrant noterade, 25 öre per gång. Och maten sen. Men jag kastade detta tidsdokument också, ingen har någon glädje av det, men det var lite roligt att se för mig.

Och jag rensade hyllan under min skrivare också. Där fanns minsann en liten manual till den, så ofta som jag stått och muttrat. Nu funderar jag på att eventuellt köpa en ny på sikt. Då får jag hålla reda på manualen.

Och jag har nyss läst en bok om drottning Elizabet, den slutade iofs när hon fyllde sjuttio, och hon har ju traskat på sen dess i ungefär samma takt. Fast hennes mor och syster levde fortfarande och rentav prinsessan Diana. Och jag undrar lite hur det gick med drottningmoderns hundar, tydligen kom dom två hundflockarna inte alls överens.

