– som att jag bara klagar, och det är jobbigt med rensandet, men det är samtidigt så skönt. En befrielse i varje svart säck jag fyller och transporterar bort. Mer luft. På många sätt. Det är verkligen alldeles besynnerligt så mycket man stoppar undan, det kanske kan vara bra att ha sen. Nej, väldigt sällan. Och det är klart, om man har mer utrymme än vi, så gör det inte så mycket, men jag tänker ju nu på barnen. Att dom måste rensa sen. Möjligen dröjer det ett tag, men jag ska verkligen försöka att inte samla på mig mer saker. Jag har en totalt osentimental bekant som ser det som en självklarhet att slänga alla brev och alla julkort. Där är jag inte riktigt än. Jag kommer aldrig att kunna skriva boken ‘Feng shui på mitt sätt’, nej.

Men mer struktur, mindre skräp, det borde jag kunna få till efter erfarenheterna denna vår.

Och jag är uppriktigt lättad över att resa bort ett par dagar och inte kunna ägna mig åt det här plockandet så intensivt.

Och jag har lite dåligt samvete över min garderob, det är svårt att slänga kläder man haft roligt i.

