i dag. Jag lastade in diverse i bilen och åkte till tippen och lade upp min lilla myntsamling. Och kvinnan i luckan sa förstås, lite suckande – ‘har du inte nya pengar?’ och jag skakade på huvudet. Så vitt jag vet är det giltiga betalningsmedel ännu, kommunen får väl lösa sina problem med det med banken, tänker jag.

Och sen åkte jag till Ikea och köpte ett par kartonger till och såna där blå kassar, som jag tänker mig ska bli praktiska att bära över porslin i och det blev mörkläggande gardiner till det kommande sovrummet också. Sen hann jag kolla in var förvaringsbackarna jag tänker köpa finns, jag måste mäta ordentligt först och på något sätt känns det lite väl påstridigt att be att få traska in i grannarnas klädkammare. Så där avvaktar jag.

Sen hann jag irritera mig i morse på en liten reklamfilm från en begravningsbyrå, det var så väldigt trevligt att ha begravning i skogen. Det visades film från folk som traskade runt med en kista i oländig terräng och över en liten träbro och så satt dom sen runt en eld och tuggade vid minnesstunden. Och jag kommenterade att det vill till att alla sörjande kan traska över stock och sten. Då kom kommentar från byrån att det minsann numer fanns nåt som heter internet, så man kan sända det på skärm om (!) det finns dom som inte kan ta sig fram. Det påstods också från byrån att det kunde vara ett bra led i sorgearbetet för de anhöriga att bära kistan där i skogen. Nu är det inte alltid så lätt att bära kista och om man halkar där i skogen, så lär det förvisso bli ett minne för alla närvarande. Och jag svarade byrån att jag var faktiskt alldeles medveten om att internet fanns, jag skrev ju på det, jag påpekade att det var fånigt skrivet. Men folk får göra precis som dom vill för mig, men jag vill nog välja en byrå, som kan bemöta folk med respekt rakt igenom.

