Malin Lagerlöfs bok om tiden efter hennes mans död. Och rätt mycket kan väl var och en, som råkat ut för plötslig olycka eller sorg, relatera till. Och jag läste och läste och funderade. Och plötsligt steg Harald in i hennes kök, den första ensamma julen i huset på Gotland. Det råkar vara drygt ett år sen jag träffade Harald senast, han och maken var klasskamrater och nära vänner. Så det var märkligt att plötsligt se honom genom någon annans blick, jag gillar honom och det gjorde lyckligtvis M L också. Och jag minns när vi träffades och en klasskamrat, som jag visste att både maken och Harald tyckte hjärtligt illa om, lutar sig över bordet och ställer en rätt ohyfsad fråga, och det glimmar till i Haralds blick och han kommer med en totalt mördande replik med uttryckslöst ansikte. Maken och jag höll gemensamt på att säcka ihop av dold munterhet.

Och så livet, som traskar på. Vem man nu blir mitt i allt det där som händer.

Och jag tittade i fönstret nyss, den där praktfulla orkidén, som blommade hos svärmor och nu står i vårt fönster, nu börjar det ge upp. Dom är tåliga. Dom två andra, som kommer från henne, är på väg att börja blomma.

