– mobilen lovade regn vid fem, och den hade alldeles rätt. Det började spöregna. Men vi sitter tryggt under tak och tycker att det är ganska gott ändå. En Midsommar utan spöregn skulle väl nästan inte vara traditionell. Och det är absolut varmare än på julafton. Men jag tycker synd om dom som tänkt sig att sitta ute och äta, just här är det inte möjligt.

Men jag sitter och läser i stillheten och lyckas nästan glömma det där med att packa böcker och rensa och städa. Och då har jag ändå dom tre svarta säckarna stående på golvet. Ah, det kommer en ny vecka sen.

Och jag började fundera på det där med att kanske åka på en resa senare i höst, maken är ju bekymrad över mina tio dagar i oktober, men han sa att fyra dagar i slutet av november skulle han kanske stå ut. Jag tänker lite vidare.

