– 23.35, är det kanske lite märkligt att fundera på ev efterrätt till middagen i morgon, men det är så att jag ska försöka ta mig iväg och handla före frukost, kanske finns det jordgubbar kvar då. Och om det mot förmodan finns rabarber, så gör jag rabarberpaj. Annars riktar jag in mig på tiramisu, och då är det bra att veta vad och hur mycket jag behöver. Tre ingredienser tror jag att jag klarar att komma ihåg, savoardikex, citron och 250 g mascarpone. Nånting blir det nog kanske. Annars överlever vi ändå.

Men visst sammanhänger efterrättsplaneringen med att jag är lite hungrig nu, trots bakelserna i går och ärtsoppa i dag. Jag åt rentav tre bokstavskex till kaffet i eftermiddags, men nog tyckte jag att dom var mindre är bokstavskexen i min barndom.

Och visst är det möjligt att stressen har inverkan på vikten, men det gäller att tänka efter före och att känna sig själv också. Det fanns nån sorts rabatterbjudande på fazers blå, när jag handlade senast (och jag har ju nyligen avslöjat mina varma känslor för F blå), men jag insåg att det är bara dumt, för någon som är som jag, att köpa hem två kakor à 200 g. Jag kan inte lura mig själv att dom skulle ligga oätna så vidare länge. Rabatt eller inte.

