– blev det allt när jag skulle hämta upp maken, för det var klart att det där vägbyggandet hade bytt avstängningar, sen jag senast var ute med bilen. Men han stod tappert kvar och väntade. Så vi åkte till kyrkogården och jag planterade. Och sen åkte vi till morföräldrahemmet, där Äldste höll på och dammsög både det ena och det andra. Sen satte vi oss och fikade. Lilla hunden var mycket entusiastisk hela tiden, barnen hade både ups and downs, förstås. Och maken, som bokstavligen sprungit där över trösklarna hela sitt liv, blir fortfarande så besviken över att det är så svårt för honom att ta sig fram där numer.

När jag precis planterat klart kom det fem regnstänk ungefär, men sen blev det varmare igen och nu är det rätt hyfsad sommar. Och vi har absolut inga som helst planer för Midsommar, jag hörde en väldigt känd mediaperson i radio klaga över att hon aldrig blivit bjuden på klassiskt firande, möjligen när hon haft helsvenska pojkvänner. Ja ha ja, vem hindrar henne från att ställa till kalas själv? Med sill och – om hon så vill – nubbe och midsommarstång och hela rasket, eller fest utan det då?

