– fast vi var alldeles i början av frukosten, men jag försöker tugga tyst och gröt är ju rätt lättuggat. Det var besked om att bouppteckningen är klar för underskrift och servicesinnat nog kommer hon bort till oss, byrån ligger ju två kvarter bort, och jag är tacksam att maken får skriva under själv. Det är bra för honom med det avslutet, när det nu är jag som traskar runt och rent praktiskt ordnar allt annars. Och en lite lustig detalj är att kvinnan som ringde och snart kommer hit, har jag haft en hel del att göra med i telefon, alltid telefon, möjligen nån gång i skrift också, men vi har aldrig träffats.

Och det är en liten detalj, som vi måste ta lite tag i, men det ordnar sig nog. Och så ska jag försöka få tag på stenhuggaren jag pratade med förut, han sa att han skulle skicka ett papper, men antingen har någon stulit det, postnord har försnillat det eller också – mest troligt – är han inte så road av pappersarbete, fast det var han som sa att han skulle skicka.

Och så ska det planteras isbegonior på gravarna i eftermiddag, har jag tänkt. I morgon var det svärfars födelsedag, och svärmor brukade vara noga med sånt. Och det blir ingen lägenhetsvisning i morgon kväll, det blir nästa onsdag. Tack för det, för jag har nu tre och snart fler svarta säckar – denna piffiga inredningsdetalj i vårt hem – stående på golvet, och då kan jag köra i väg dom på torsdag kanske.

