– hade jag på mig att gå till banken och sen köpa blommor och köra ut och plantera på gravarna. För jag hade limpor som stod och jäste under tiden, och det gick precis. Fast sen hade jag tänkt fel, så det är två planteringsplatser på makens morföräldragrav och då gick det åt två begonior och då blev det ingen över till morbrodern, men där såg penséerna fortfarande rätt pigga ut, så jag får ta det senare.

Nu känner jag att det är läge att sitta still en liten stund och fundera på det som ligger framför mig i tiden. Maken och jag är inte precis frenetiskt midsommarfirande, det har av olika skäl inte blivit nån tradition på det hos oss, men lite matjesill ska vi väl tugga i oss. Och mat ska vi ha, även om vi inte grillar.

Fast i morgon går jag i väg och köper var sin bakelse till minne av svärfar s a s.

