måndag, 19 juni, 2017


– Yngste ringde på sin rast med anledning av alla bilder jag skickat på grejor till honom, och hur det var, så var vi båda häpna över borrmaskinen och han sa, att om det var så, kunde han gärna överta den. För säkerhets skull gick jag ner och skulle kolla på den som låg i tvättstugan. Svart fodral, som det stod Bosch på, fast den var allt väldigt lätt. Och när jag öppnade den var det tillbehör till dammsugaren. Vaaa?? konstiga borstar och extra påsar och så där, beskrivningen och kvittot ordentligt också. Jag har aldrig funderat – uppenbarligen – på att det borde finnas tillbehör till dammsugaren. Det säger något om mitt städande, inte så frenetiskt m a o. Lätt pinsamt ändå.

– är i flyttbart skick nu. Det betyder förvisso inte att den är tom, men väldigt rensad. Och jag hittade den trumpinne, som Yngste efterlyste i sitt eget rensande. Det var ju roligt, fast för min egen del var det ett annat fynd, som gick upp i topp. För så där ett och ett halvt år sen läste jag hos Camilla Thulin att hon ansåg att kvinnor absolut bör ha förstorande speglar, med sugproppar, som man kan sätta på badrumsspegeln, så man inte ser alldeles kladdig ut runt ögonen. Och jag skickade efter två mindre och två större. Tvåan fick den ena lite större och jag brukar ha med den ena mindre på resor. Men dom två andra har bara varit borta, jag var övertygad om att jag lagt dom i hyllorna i tvättstugan, men där rensade jag ju förra veckan och några speglar fanns det absolut inte. Men i den ganska kaotiska klädkammaren låg kartongen på en hylla.

Fast det mest häpnadsväckande var en sån där väska med en borrmaskin. Var i all världen har den kommit ifrån? Vi har en, det vet jag, men den ligger verkligen på dom där hyllorna i tvättstugan.

– det här att bära ner sju svarta säckar till bilen, först bort till hissen och sen från hissen uppför två små trappor till bilen. Men nu är det gjort. Och Yngste hittade en låda med enkronor bland alla sina tillhörigheter, så jag lämnade tjugofem i kassan till tippen. Hon blev måttligt glad, men jag passade på.

Sen var originalplanen att åka till ikea och köpa fler flyttlådor, men jag gav upp det och köpte mjölk och jordgubbar på maxi. Det räckte. Och sen ska lägenheten visas på onsdag kväll igen. Då hoppas jag att jag har fått iväg en laddning säckar igen. Närmast är det klädkammaren och garderoben i hallen, kanske lite böcker också. Långsamt framåt.

Och jag börjar fundera på hur och vad vi ska äta under själva flytten. Jag förstår att i det kaos, som då kommer att råda, så är det knappast läge att stå och laga mat.