– som han är, Yngste, så ringde han ungefär halvvägs, där han stannat för att äta nånting. Allt hade dittills gått bra.

Och jag fortsätter att titta på min omgivning med röjandets skarpa blick. Det har med åren blivit så att det ligger böcker horisontellt ovanpå bokraderna. Där är målet att få bort dom, allt ska få plats på hyllorna. Och nästa vecka ska jag flytta lite på cembalon, så jag kommer åt dom nedre delarna av dom bokhyllor, som står bakom den. Jag räknar med att kunna få till flera tomma dm där. Att inte tala om att jag får klart för mig vad det var jag stoppade in där egentligen.

Och om någon undrar – jag är mycket medveten om att det på många sätt är ett lyxproblem att ha för många böcker och andra saker, visst är det så. Å andra sidan är många (både böcker och annat) saker förknippade med affektionsvärde för oss.

