onsdag, 7 juni, 2017


att någon undrar vad jag har för mig – ja,  här i kväll har jag t ex varit på promenad och tagit bilder som jag ska glädja maken med när jag kommer hem –

Den här kommer han nog att uppskatta. 

– kan man säga. Maken och jag delade på en prinsessbakelse med väldigt blå/gul marsipan Sen körde jag maken till avlastningen och där upptäckte jag att jag glömt klockan han brukar ha på bordet (en ordinär, rätt stor traditionell väckarklocka) och då blev han alldeles enormt besviken. Visserligen har han med en klocka vid sängen med lysande röde siffror, som dessutom projicerar siffror i taket, och så finns det klocka i telefonen. Det räckte inte, han var mycket trumpen. Så jag, som hade haft problem att ställa in dom där siffrorna i taket – det var lite för ljust för att dom skulle synas i dagsljus – bestämde mig för att åka tillbaka hem och hämta klockan. Jag insåg att annars skulle han tjata om denna miss till nästa avlastning. Minst. Att jag redan var lite senare ute än jag tänkt mig, spelade ingen roll, jag fick skylla mig själv. Men jag medger att jag var irriterad på oss båda. Sen när jag kom tillbaka med klockeländet, så satt ju maken redan ute i matrummet framför en gigantisk jordgubbstårta, som på sitt sätt firade nationaldagen, tydligen.

Det var hur som helst en vacker resa. Vart man sen än åker så här års är det så vackert, en liten regnskur efter femton mil gjorde ingenting.

Sen var jag äntligen framme vid kaffestoppet och ringde maken för att säga att resan gått bra, och då var han väldigt ångerköpt att han varit dum, men samtidigt vet jag att han hade inte släppt det, om han inte fått klockan.Ja ja, jag fick utmärkt kaffe och minsann – en otroligt läcker bakelse. Vacker utsikt, avhållet sällskap, en veranda att sitta på, en katt som rullade ihop sig i skuggan – jag hade kunnat bli sittande ännu längre, men till slut åkte jag vidare.

Och värdinnan och jag gick på kvällsmusik i vackraste kyrkan, fint på alla sätt. Promenaden hem i varm sommarkväll, så fint.

Men nu är det tidig morgon, mulet och kraftig blåst. Det blir bra ändå.