– när jag satsade på matjessill till i dag. Det är varmt och väldigt sommaraktigt ute, och sen är det extremt enkelt att laga. Jag köpte färsk potatis i går och kom ihåg att koka äggen vid frukosten, så det bör väl ta max tjugo minuter att få ihop.

Jag tog bilen och åkte bort till svärmors lägenhet, en av dessa ‘sista gånger’, för jag kommer att gå eller cykla på måndag och onsdag. Och nu är dom där små detaljerna utröjda. Det betyder visserligen att jag har en del i bilen, jag satsar på att åka till tippen på måndag. Och jag lyfte ut dammsugaren och tittade in i lägenheten innan jag låste dörren. Oavsett städningen och nyckellämnandet, så är jag klar nu. Med mycket hjälp av familjen förstås, men jag har gjort mycket. Jag ser det och jag vet det. Och jag vet också att den stora tröttheten, som jag känner nu, den går över. Fast jag drömde att jag städade i natt.

