ringde femte lägenhetstittaren. Nu äter vi iofs inte frukost så tidigt, men ändå. I morgon em ska det tittas. Och jag lämnar nycklarna den 31 på em, så sen får dom visa själva.

Och jag tog bilen bort till lägenheten, jag hade ju tre egna svarta säckar redan i bilen, och sen stod den mycket patriarkale greken utanför svärmors port och skulle förklara för mig hur jag skulle backa bilen. Nja, det var väl inte så uppskattat av mig, även om han menade väl. Hans fru är underbar, men han är gapig, konstant. Fast en gång när jag talade med hans hustru om fasta, den grekisk-ortodoxa varianten, och så påskfirandet – hon vill helst åka till Grekland då, förstås, och gå i kyrkan där. Och Bästa Grannen som var med frågade förstås hur den ganska sekuläre maken gör då, hustrun fick en betydande ton av stål i rösten och sa – ‘när vi är i Grekland, så får S gå med i kyrkan’, och det syntes att det inte fanns så mycket kompromiss där.

Och sen är det ju det där med det sista som ska tömmas, saker var hopplockade, visst, men den extra läslampan? Det extra bordet (litet) som svärmor hade telefonen på? Stolen hon hade bredvid telefonbordet? Det är liksom ingen som lagt ett bud på dessa grejor. Jag tänker till i morgon, men nu har jag rensat ut 80 cm böcker ur första hyllan här, och dom bör också slängas snarast.

Och den där toalettgrejen, som ska till hjälpmedelskällaren, ska också bort dit. Det är så nära fågelvägen, men eftersom man lyckats med det här gatugrävandet, så måste jag ta en omväg, som säkert är fyra gånger så lång. Det känns som labyrinten i Hampton Court.

