– jag ska starta med att duscha maken. Jag sitter ju alltid på toaletten då och det gäller att sitta försiktigt i morgon, kanske rentav inse att det är relativt lätt klädsel som gäller, om nu vattnet inte behärskar sig. Och så ladda tvättmaskinen och gå till min hyresvärd och göra upp hur det här med flyttandet ska organiseras. Kvinnan på kontoret, som jag hade ett kort samtal med i fredags em, antydde att vi möjligen fick betala dubbel hyra i augusti, och det tänker jag är en förhandlingsfråga. Jag har t ex sagt till för minst två och ett halvt år sen att kaklet i vårt övre badrum behöver sättas om, och för ca ett år sen anmälde jag ju intresse för den nya lägenheten. Ja ja, vi får se. Och sen gäller det att ta tag i dessa ändringar som ska till, hemförsäkringen, elavtalet, bredbandet, adressändring, det finns säkert fler saker.

Och så är det ständigt svärmors lägenhet. Och det gäller att hitta pålitlig flyttstädning, även om jag tänker ta ett litet samtal med hyresvärden där, för när alla möbler är borta så ser man verkligen behovet av en rejäl insats, inte minst i originalköket (sent 50-tal), så det är inte ett dugg realistiskt – även om vi har kraftig bostadsbrist – att man ska hyra ut lägenheten i befintligt skick första juni.

