Svärmor hade många. Men det här var väldigt roligt för maken, massvis med gamla bilder som han delvis inte sett förut, bl a en bild på svärmor själv, där hon skrivit över ‘Första gången i Växjö med Erik (svärfar), 17 år’, och så har hon en snygg dräkt på sig och ser så glad ut, det var dessutom första gången hon åkt tåg.

Och annars har jag – nästan – rensat ena bokhyllan. Den hade ett skåp underst också, fyllt med grejor, tidningen där svarta rubriker konstaterar prinsessan Madeleines uppslagna förlovning t ex. Och sen tänkte jag att jag tömmer skåpet i andra bokhyllan också, men det var tomt. Min tacksamhet var betydande.

Så när tvätten sen snurrar ska jag forsla böckerna till tippen. Och maken har albumet att glädja sig åt. Och alla krukväxterna är lagda i kompostkärlet.

Jag tänker att jag ska säga till barnen, att när det är deras tur att rensa, så ska dom försöka att inte vara ensamma, för det är rätt märkligt att stå där.

