– det tycker jag allt, men hon hade också sparat en hel del bra-att-ha saker. Jag har nu rensat ut sex svarta säckar, det är vad som går in i vår bil i eftermiddag. Och i morgon ska jag ta resten i garderoberna och köket.

Och jag gissar att bostadsbolaget hade varit uppe och kollat lägenhetens skick, för persienner var delvis nedfällda, och det hade verkligen inte jag gjort.

Sen skulle jag gå och slänga tomkartonger i ‘miljöhuset’ som det heter numer, jag tänker soprum, men det är förstås för brutalt. När jag kom ut därifrån var cykelstället tomt och jag fick verkligen panik, jag visste ju att jag cyklat dit. Kunde verkligen någon snott min låsta cykel med tre cykelkorgar på den korta tid jag röjt? Och jag tittade mycket stressat upp mot svärmors balkong och upptäckte att – men hon har ju inte markiser?! Jag stod utanför nr 3 och letade efter cykeln. Svärmor bodde på nr 5. Cykeln stod där förstås. Möjligen ska jag andas lite långsammare.

Och lördag sjätte maj gör vi en ordentlig insats, dom stora sakerna, som jag inte klarar, men mitt mål är att få undan så mycket som möjligt och att packa det som ska sparas innan dess. Äldste och svärdottern, Tvåan och svärsonen, det blir rejält.

