– förstås. Vi åkte till kyrkan vid sjön och jag traskade i procession, maken satt stilla inne i kyrkan. Och vi fick palmkors, tillverkade av kvinnor som får en välbehövlig inkomst av detta hantverk. Och maken pratade förstås med många människor, som med tacksamhet minns hans mamma. Dessutom fick vi en avlägsen släkting lite oväntat, någon som gjort en bouppteckning för en släkting (som svärmor f ö var mycket fäst vid) och boutredaren hade plötsligt upptäckt att han var avlägset släkt där.

Sen åkte vi hem, maken vilade och jag såg Yngste komma från tåget, tacksamhet. Och vi åt i all stillhet och sen gick Yngste och jag till farmors lägenhet, så att han också fick se sig omkring. Till min lättnad hittade jag nycklarna till källarförrådet också, för dom hängde inte på den vanliga nyckelknippan.

Och nu ska Yngste åka och hälsa på sin brors familj efter kvällstéet. Och i morgon åker han vidare mot utlandet, en sedan länge bokad kort resa.

