en liten stund. Jag har varit och ordnat lite borta i lägenheten, jag tänker att om barnen vill gå bort, så ska det se ut som farmor själv velat. Och kylskåpet är helt tömt, i sängen är lakanen borttagna och överkastet pålagt. Servisen, som alltid varit klart ska tillfalla Äldsta (en kaffeservis) är – ganska – ordentligt inpackad i en låda. Skräp är slängt.

Sen kom jag hem lagom för att ge maken medicin och röja på en hylla, där tidsskriftssamlare fick plats med lite god vilja. Och sen såg jag att det fanns små fläckar på golvet, så dom har jag också sanerat. Och dagens disk, degbunke och formar och lite jox, är uppdiskat. Ingenting av det här är förstås särskilt ansträngande i sig, men det tar ändå sin tid och kraft.

Och det är fortfarande väldigt besynnerligt att traska runt och plocka med svärmors saker.

Och i morgon kommer prästen, som ska ha begravningen, hit. Han är en snäll person, men han låter hela tiden som om han talar till femåringarna i familjegudstjänsten, jag har hört honom där och tyckte det var lite mesigt, men det är tydligen det naturliga för honom. Ja ja. Det ordnar sig.

