har vi nyss ätit. Ja, den hade nog aldrig varit i Florens, den var född i Norge, men den var tillredd med spenat, och då blir ju det mesta alla fiorentina. Den här gången var jag rentav så ambitiös att jag skållade tomaterna också. Väldigt gott var det.

Och planen var att komma iväg tidigt och handla, men Äldste ringde alldeles när jag skulle börja kamma mig. Det var fråga om ett dike som ska rensas, varken av honom eller mig iofs, men maken och jag betalar en del av kostnaden. Och stackars Äldste (som inte betalar) misstänkte att rensandet av träd bredvid diket skulle komma att falla på honom. Varken han eller jag tror en sekund att någon av makens kusiner kommer att erbjuda sig.

Sen håller han ju på att vidareutbilda sig, så vi klagade lite gemensamt över mänsklighetens enfald. I hans fall består den av att folk, som alltså ordnar kurser absolut inte kan göra scheman på detta. Man lägger upp upplysningen på nätet ‘tid och plats meddelas senare’. Och då betyder ‘senare’ mycket senare, typ nån timme innan det hela ska börja. Det är en distansutbildning, vilket väl per definition betyder att dom som ska ta sig dit, har en distans att göra det. Men inte behöver kursanordnare tänka på sånt. Vad är det för fel på folk?

