framför mig, svanbilden denna månad. Och en ny vecka har sparkat igång, för ur min synpunkt sett – som almanackan inte delar – så börjar veckan med söndag. Och jag ser att nästa söndag är det sommartid. Redan. Det där eländet med morgnarna, men kvällarna är lättare att vänja sig vid. Och jag tycker det var strategiskt av den som bestämt det så, att högmässan i dag var flyttad till tio från vintertidens elva. Skulle man svängt det också nästa söndag hade det blivit lite tungt.

Och jag vet alltså inte alls hur kommande vecka ser ut, osäkerheten är större än annars. Jag är helt medveten om att vad som helst kan hända när som helst, för vem som helst. Så det är inte så att jag är obekant med det kaotiska. Snarare tvärtom.

Men jag har fått till detaljer som att skura handfaten och ena badrumsspegeln. Underkläder är handtvättade. Kanske rensar jag min egen ena garderob, den med hyllor.

Och jag glömde tvätta håret i kväll, kanske kan jag klippa lite också i morgon. Fast det är viktigare att komma ihåg att betala räkningar.

