– verkligen. Svärmor hade t o m överträffat sig själv och gjort en fantastisk ostkaka. Och så hennes kringlor till kaffet. Men det är komplicerande att hon hör så pass illa. Sen vid kaffet satt vi alla stilla och då pratade hon mest, då gör det ju inget att hon inte hör. Och jag förstår exakt hur trist jag låter, när jag säger att jag nästan får ångest-light på kuppen. Att sitta i två timmar och lyssna på nån som pratar och pratar, det blir lite segt. Och möjligen hänger det ihop med att jag tillbringat rätt många timmar i hennes sällskap, och inte ens när hon hörde bättre var hon ett dugg intresserad av vad jag ev kunde tänkas tycka. Hon är inte aktivt elak, verkligen inte, men hon är så totalt ointresserad av mig.

En liten detalj, dock svårighetsskapande, är att maken, när han suttit stilla så pass länge, har väldigt svårt att komma upp ur fåtöljen och vidare mot dörren. Och så är det mattorna, som jag får ha koll på.

Men nu är vi hemma och jag ska ta mig ett äpple.

