när maken är på avlastning. Stekt fläsk med löksås och potatis, hallonsoppa. Grönsakssoppa m bröd, mannagrynspudding. Korv med senapssås, jordgubbs- och vaniljkräm. Ja, det är ju exotiskt iaf för maken, för inget av detta förkommer på vårt eget matbord. Man påpekar särskilt att det ingår kokta grönsaker också. Precis som det gjorde till söndagssteken på 50-talet.

Det fanns en gång en blogg jag följde med viss entusiasm, Den Bruna Maten, där man lagade besynnerligheter. Jag tycker allt att kommunens matplanering har vissa likheter med D B M, fast det inte är ett skämt här.

Fast jag ska säga till lite extra eftertryckligt att maken faktiskt behöver hjälp med maten, en hand och ingen syn till vänster trasslar till ätandet. Det står visserligen på det papper jag lämnar med honom, men jag har en känsla av att kanske går det talade ordet lite enklare fram. Kanske.

