blev det där i morse. Jag var tvungen att dra ner den vackra rullgardinen, när vi åt frukost. Men det gick fort över. Och sen klippte jag maken och duschade honom, vi hade en sån där meningslös konversation i början, när han inte alls kunde reda ut om man klippte först eller om man duschade först, och jag kan inte alls förstå att han ens undrar eftersom det för mig är alldeles självklart att tänka vidare. Det är så självklart att jag inte ens är medveten om att jag tänker vidare.

Och sen gjorde jag pasta (numer fullkornsdito) och svamp- och skinksås med grädde och vitlök och citron. Men innan hade jag hunnit cykla ut i det grå fuktiga där ute för att lämna tillbaka böcker och låna nya. Jag lyckades ta mig in i bibliotekets datasystem (mycket enklare med trälådor och små kort när jag började gå till bibliotek) och där stod det att en bok jag letade efter skulle finnas på Gz. Och inte stod det Gz nånstans på hyllorna, inte fanns det en skiss där Gz – och dom andra beteckningarna – fanns utritat heller. Så jag gick fram till disken och frågade efter Gz. Jo men det finns bland bibliografierna, sorterat på bokens huvudperson. Tack. Jag gick dit, men den boken fanns inte där, och på hyllans överkant stod det Lz, så jag gav upp. Men jag hittade andra böcker, nästa gång frågar jag en annan person och ber att den följer med.

Och i morse fick min deodorant nog och liksom hoppade upp ur fodralet, den ansåg sig tydligen ha gjort sitt. Så jag dök in på apoteket, där jag köpte den, Salming, utan aluminium. Men man hade förstås bytt sortiment, så jag fick stå och läsa igenom innehållet innan jag lyckades hitta en annan utan aluminium. Jag har läst att det är onyttigt.

