i stället idag utanför fönstret. Och det ska firas Kyndelsmässodag, kyndel av candela, alltså ljus – efterfirning av Julen. Och just det där med ljusen gör att (nästan) alla gudstjänster i närheten äger rum i nån sorts skymningsljus, dvs eftermiddag. Så maken och jag laddar för att åka i väg vid halv fyra i dag, han ska vila lite nu och jag ska ordna med middag. Ur frysen. Fast jag måste förstås koka potatis och blanda sallad.

Och jag har hunnit läsa alla dödsannonser och en runa över John Hurt, som jag inte hade nån särskild relation till. Jag bara noterade att han varit gift fyra gånger, men inte ‘hann’ gifta sig med sin stora kärlek under femton år. Ehhh? I Sverige kan man få en hyfsat högtidlig vigselakt på 25 minuter och en borgerlig vigsel på, högt räknat, fem minuter. Och inte tror jag det så väldigt annorlunda i andra delar av världen heller, så varför skriva att dom inte ‘hann’? Dom ville väl inte, och det är rimligen deras sak.

