– faktiskt. Det råkar vara den första ordentliga maträtt jag lagade ensam i livet, ja, maken fanns i bakgrunden, han skulle äta den sen. Jag hade faktiskt aldrig lagat mat innan vi förlovade oss. Då köpte jag Vår Kokbok och resten är historia, man kan väl läsa iaf. Men just dagens maträtt landade före Vår Kokbok, det var ett recept i Femina, som gjorde en utflykt i Danmark. Och jag läste receptet och tyckte det verkade gott och gick och handlade och lagade, och vi tyckte båda att det var hur gott som helst. Och jag fick nån sorts självförtroende att kunna läsa recept och veta om jag skulle tycka det var gott.

Och jag ägnade en flyktig tanke åt kappan, som jag troligen tar på mig på fredag, jag ska på begravning. Och det slog mig att den är minst lika gammal som vännen som kör bilen. Å andra sidan är kjolen väl knappt hälften så gammal. Ja, jag köper stundtals inte jättebilliga kläder, men jag köper det jag gillar, och sen behåller jag dom.

