– så jag prokrastinerar lite, om tio minuter reser jag mig och börjar dammsuga. Och när jag tittade ut nyss, så hade det kommit 0,5 cm snö, dvs det var bitvis lite vitt här och där. Det räcker för min del.

Maken väckte mig vid halv sex, alldeles när jag i drömmen skulle sätta tänderna i en macka med dansk leverpastej. Det var med viss saknad jag följde honom ut i badrummet. Och den danska leverpastejen återkom inte senare. Och den finns förvisso inte i kylskåpet här heller. Det blev den vanliga rågmjölsgröten med lite äppelmos när jag senare kom upp.

Och planerna för dagen är lite obestämda. Det här med att byta lakan är mer mentalt utmattande än rent praktiskt, jag vet att det är klart rätt snabbt. Men under eftermiddagen ska jag koka rabarbermarmelad med lite vanilj, det doftar underbart.

