– den samiska, var borta när jag tittade i kylskåpet inför kvällstét. Det fanns en skiva kvar av förra inköpet, så maken fick sin macka, men det kändes väldigt irriterande. Och jag tittade i väskan och minsann – där låg en förpackning philadelphia cheese, som jag missat plocka upp, men nån skinka fanns det inte. Så när vi druckit téet, skyndade jag bort till coop och frågade i kassan om det hittats nåt skinkpaket. Nää, hon hittade ingen anteckning, så jag störtade bort till charken, som såg ut att vara igång och ringde på klockan. Efter en lång stund dök det upp en gosse bakom disken och förklarade att dom stängde den manuella kl tre på lördagar, och jag log mitt mest urskuldande leende och sa att jag varit där kvart över elva och sen tydligen tappat bort skinkan på vägen. Då lyste han upp och gick till kylen och högg mitt paket och frågade om det var två hekto samisk. Jo men visst, och jag hade kvittot och allting, så det löste sig. Och maken får skinka till frukosten i morgon också. Han förklarade sig helt beredd att ta västerbottenost i stället, men nu blir det som vanligt iaf.

