– jag skulle köpa skinka, så fanns inte den samiska, så kvinnan bakom disken rådde mig att ta en annan. Och i dag när jag kom så log hon omedelbart och sa – ‘skinka? Vad tyckte han om den andra?’. Det är att ha koll på kunderna på ett trevligt sätt.

Sen fanns det inga makrillfiléer, hon sa att det säljer inte tillräckligt, så man fick kasta för mycket. Ok, då får man tänka om och nytt och så, så jag valde rensad strömming. Det blir strömmingslåda i dag, länge sen.

Och vid frukosten hade maken och jag en sån där totalt meningslös diskussion, han tycker att jag är detaljfixerad. Och det kan nog vara så, men för den som = jag måste hålla reda på allt i vårt liv, så är detaljerna dom här små byggstenarna. Jag kan inte flytta på för många innan alltihop blir kaos. Han lever ju i ett ständigt kaos och förstår inget annat. Det gör inte precis mitt behov av struktur mindre. Att han aldrig kan byta toarulle är jag van vid, det gäller inte bara dom senaste 12 åren, om man säger så, men allt annat också. Och det blev inte heller bättre av att läsa i tidningen att man planerar att bygga ett högt hus på andra sidan gatan, dvs då försvinner vår vy över järnvägen, det blir mörkare inne hos oss och vi får helt plötsligt insyn. Plus att det inte är så muntert att bo alldeles bredvid en byggplats.

