– tog det att packa ihop juldekorationer och bära upp allt till vindsförrådet. Så nu ska jag göra fisksufflé.

Annars går jag och funderar på det här med lågaffektivt bemötande. Någon med små barn funderade lite stressat och fick förstås svar av någon som ansåg sig vara expert på att tillämpa det. Jag kunde tycka att kanske skulle lite självkännedom sitta fint också. När mina äldre barn var i småbarnsåldern hade SvD:s Idagsida en uppfostrande artikelserie om hur föräldrar skulle vara. Jag blev inte mycket hjälpt av det, någon annan i min närhet sa sig tillämpa tipsen med stor framgång och jag svalde mina tvivel. Nå ja. Bland annat minns jag att man sa att man skulle kunna tänka på hur man skulle svara och hantera en avhållen vuxen bekant, det gick så där för mig. Jag försökte tänka på broder L, mycket avhållen, men han brukade å andra sidan inte bete sig som barnen, så det blev lite svårt att upprätthålla illusionen. Och jag har länge, ofta, kämpat med det att vara en snäll människa, säga rara saker, tänka vänliga tankar och det har inte gått så lysande. Jag får väl säga att med allt medräknat, som hände sen, så fick jag ändå stor hjälp av en själasörjare som frågade – ‘varför det?’. Han påpekade att Bibelns mönster inte precis speglar människor som går runt och är gulliga. Man får hantera sin grundkonstruktion så positivt man kan. Det kan vara svårt nog.

