– precis som mobilen berättade i går kväll. Och i morgon är vi bjudna till Äldste efter kyrkan, vi ska åka till allra närmaste har vi tänkt oss. Och maken är duschad och tog den lilla promenaden med kaninmössan på huvudet, jag antar att det är kanin iaf, det är fjällräven som sytt, en sån där med öronlappar som fälls ner. Själv har jag en svart som jag tar till när kylan blir för stark. När jag var ung hade jag aldrig mössa.

Och i går kväll satt jag och verkligen längtade efter en liten chokladbit (eller två), det är lätt hänt att skaffa sig ovanor. På förvånande kort tid har mina säsongsbundna ovanor betytt minst två kilo ytterligare, så i det klara dagsljuset inser jag att det är rimligare att gnaga på en morot i stället. Men det är inte lika gott. Det är inte det. Att påstå det skulle vara kraftig lögn, åtminstone för mig. Men det händer att det ändå är det bästa alternativet, knän och rygg och alla möjliga kroppsdelar skulle kunna ha synpunkter.

