väldigt mycket på andra ställen, folk har skottat decimetervis mer snö. Jag tittade ut i morse på vår halva cm och tyckte det räckte, och nu har det hällregnat en stund. Så jag hoppas bara att det inte fryser på till i morgon bitti, när vi ska ut före frukost. Av sympati med maken låter jag också bli att äta. Vi brukar ju ta lite frukt, för det mesta vindruvor, när han tar sin kvällsmedicin men i kväll blev det druvor vid åtta i stället. Jag minns inte att vi var så noga förra året, men det är väl bäst att följa föreskrifterna. Och så hoppas jag att det är den jätteproffsiga kvinnan som ska ta makens prover i morgon.

F ö upphör man aldrig att förvånas. Maken diskuterade det här att den här bekanten avlidit, och svärmor hade inte haft särskilt mycket med honom att göra, men hon kom ihåg att en väninna till henne hade för ett antal år sen sagt att det var ett olyckligt äktenskap där. Och maken blev så upprörd. Jag också faktiskt, för den avlidnes hustru dog för ett par år sen och var en synnerligen trevlig person, men jag sa till maken att det är inte alls ovanligt att andra damer har synpunkter, i synnerhet om den aktuelle mannen yrkesmässigt hjälper i olika sammanhang och är duktig på det. Det är inte alls ovanligt att det förekommer andra damer, som tror sig vara den som förstår bättre, rakt ut i luften.

