– och maken lyssnar på österrikisk musik i olika tappningar. Jag tycker det mesta låter ungefär likadant, men han är nöjd. Och svärmors telefon, som verkade ha gett upp en stund, fungerade lite senare, annars hade jag gått dit och dragit ur sladden.

Och frånsett att någon stackars senfärdig sköt en raket i förmiddags, så har det varit väldigt lugnt här. Och jag är tacksam att jag aldrig fastnat i tankarna att man måste göra saker annorlunda ett nytt år. Jag har mina förbättringsryck, men inte så att jag tror att det måste sammanfalla med årtalsbyte. Jag läste en sån där bisarr samtalstråd på fb, där en ganska rundnätt dam klagade över just det och självklart, alldeles självklart, måste någon gå in med moraliserande påpekanden om den egna förträffligheten. När jag var barn skulle man äta mer och tänka på barnen i Afrika, maken är lite äldre så han skulle tänka på barnen i Tyskland, tyckte hans mamma, men nu är det åt andra hållet s a s. Man skulle, tyckte den präktiga, tänka på alla människor i Syrien och sen äta mindre.

