– jag funderade på det där i går, faktiskt. Att med tanke på alla år jag levt, så har jag hittills varit väldigt frisk. Jag räknar inte det där med bäckenet, som då och då är besvärande, i sht om det ska sittas längre stunder, för jag kan hantera det. Men annars. Och sen slog det till när jag släckte lampan i sängen. Ett påtagligt tryck över bröstet, det gick inte att somna, det gick inte att ligga ner heller. Jag satt upp på sängkanten och funderade på vad jag skulle göra egentligen, om det vore en bra idé med ett glas vatten, men det kändes inte bra att börja gå i trappan i mörkret. Jag hade kunnat tända lampan, men den tanken slog mig aldrig där jag satt. Och efter en timme eller så, så kunde jag sträcka ut mig och så småningom somna.

Och det var en lättnad att vakna i morse, sent visserligen, men jag ska cykla till maxi i det kalla solskenet. Laxsoppa är planeringen, vi har ätit för mycket ett par dagar nu.

