– känner jag att jag står lite vid kanten. Jag är inte så särskilt engagerad i såna där saker som så många av mina vänner och bekanta ägnar sig åt just nu. Jag bakar mycket begränsat, jag har inte fällt ut plastgranen än, jag har inga juldukar någonstans, inga tomtar heller. Och ingen korv stoppas i detta hem.

Jag väljer att försöka se till att ha fokus på det som är viktigt för mig. Och jag förstår visst att andra har mer ork, kan göra annat samtidigt, men jag är väl lite skör, kan tänka. Så det här är en tid som jag mer än vanligt försöker koncentrera mig vid den dagliga bibelläsningen, så här i Advent är det mest profeten Jesaja, och han hade det inte så roligt. Men det är också Höga Visan, intensiteten i kärleken, Baruk, dom två sista kapitlen är fyllda av tröst. Att se framåt är inte alltid så enkelt, att hålla hoppet om ett bättre liv levande är en utmaning. Kärlek är en mäktig kraft, starkare än döden. Att öppna dörren på glänt för möjligheten att förvandlas.

