att han hört att Gunde Svan kan duscha på 23 sekunder. Skulle inte förvåna mig. Och jag hoppas att Försäkringskassan inte vet det, för då är man förmodligen beredd att sänka mallen för duschtid som man beviljar funktionshindrade. Jag förstår att man har regler och riktlinjer att gå efter, men jag förstår verkligen inte hur det ser ut i huvudet på dom som antar regler och riktlinjer. Någon gång borde någon tänka tanken – ‘men är det här rimligt?’. Jag tänker det eftersom det antas ta tio minuter att duscha maken, och det går bara inte. Och han är ändå samarbetsvillig.

Och sen ska jag sätta mig och fundera vidare på matlista för kommande vecka. Jag vill ju att Yngste ska få god och omväxlande mat, det vill jag förstås att maken och jag också ska få, men en period här nu har jag varit för okoncentrerad för att få ihop en ordentlig lista. Då går det på inspiration, och den är inte lättfunnen i alla lägen. Jag funderar på om vi skulle äta lutfisk på fredag. Notera, jag har aldrig tillagat lutfisk. Jag tyckte det var äckligt som barn, fast på den tiden köptes den torkade fisken och las i blöt i ett stort träkärl för att sen fiskas (ha!) upp och kokas försiktigt med nån sorts konstig insats i kastrullen, och sen serveras med vit sås, smält smör, salt och kryddpeppar. Såsen och kryddpeppar var gott, men varken maken och jag gillade lutfisk var vi överens om, den där första julen, så det har aldrig blivit sen heller. Men kanske nu?

