Nästan framme vid julbordet slog mig tanken att jag hade flyttat mobil och plånbok från jackan till lilla axelväskan, som jag sen inte tagit med mig. Inget att göra, bara att ha en stilla förhoppning att den där utlovade förstärkta trafikpoliskontrollen i trakten inte skulle inträffa just när vi åkte hem. Det gick bra. Fast jag hade inte heller med mig nån cigarill, som brukar pigga upp mig nånstans i halvtid. Men det gick också bra.

Och sillen och janssonen och leverpuddingen är uppätna. Och lilla mandelmusslan. Och snälla och trevliga människor träffade vi. Maken hade riktigt trevligt, jag satt mellan honom och en ganska döv dam, men det gick bra det också. Och jag är en synnerligen försiktig general vid julbord, så maken sa att han kände sig alldeles lagom mätt. Och att broccolisoppan hade varit precis lagom tidigare i dag.

