– och jag kunde inte sova efter kvart över sex. Så jag kom ut på handelspromenad, först till systemet. Jag köpte en liten bristol cream till svärmor, om hon nu kanske skulle tycka att trisslotter är lite trist. Och på bänken utanför kassorna satt en man, som jag nickade åt, och då sa han mitt namn. Och rösten kände jag igen, men han var nog två dm kortare än det minne jag hade av honom. Han brukade se ut ungefär som Hägrid förr. Och han berättade att han träffat svärdottern förra veckan på vårdcentralen, och att hon hade förklarat så bra inför en behandling han ska genomgå, och som han varit så ängslig inför. Han var gift med en mycket älskad vän, som dog för tretton år sen. Det här mötet kändes som att få en spark nånstans. Och så tacksam jag blev att svärdottern kunnat hjälpa honom.

Sen gick jag nån annanstans, många trappor blev det, och köpte en kokbok till Äldsta. Inte för att kanske recepten är så märkvärdiga, men bilderna i boken är en del av hennes postrunda från sommarjobbet för länge sen.

