på julklappar till barnbarnen, tänker jag. Men tröttkoman slog nyss till. Eller också är det hundradagarstunneln, två veckor till vintersolståndet. Och stora matbordet där nere börjar bli översvämmat av diverse papper och små saker, det är ett tecken på att tröttheten är akut.

Men jag ska göra mitt bästa och fråga maken vilken musik han vill lyssna på. Även om jag är lite trött, så kan han få ha det så roligt som möjligt. Jag hade en vag plan att baka vaniljhorn, men jag tror att det går lika bra lite senare.

Sen skulle jag förstås önska att kommunen hörde av sig om avlastningen, jag påminde förut men det har tydligen ingen effekt. Man är kanske ivrigt sysselsatt på alla våningsplanen i kommunhuset att spåra vattenläckor, som är ett akut problem här. Och en vag irritation känner jag allt, när jag för ett antal år sedan satt i kommunens revision, så lämnade vi en rapport där vi mycket starkt rekommenderade att kommunstyrelsen skulle se till att göra en utredning av vattenledningssystemet, som vi bedömde var i akut behov av förbättring. Det är klart att det är dyrt, jag skulle gissa en miljon om året att göra utredningen, men det blir inte så himla mycket billigare att göra dessa utryckningar i det okända hela tiden. Nästa gång jag handlar ska jag köpa en vattendunk att ha här, för det lär inte bli bättre framåt vintern.

