– årets sista, blir förmodligen inte av. Jag har haft ett rätt intensivt mail-utbyte med den stackars nya kvinna, som ska organisera det hela enligt det nya systemet f o m 1 januari, och som nu då försöker tråckla ihop det gamla systemet med det nya. Och jag är så förtvivlat trött på att behöva förklara vår situation för ständigt nya människor.

Först fick jag alltså ett mail där hon skrev att vi inte kunde få avlastning ons – fre nästa vecka, men vi kanske kunde få ti – tors veckan efter. Fast Yngste kommer ju hit på onsdagen, så det kändes inte så aktuellt, så jag tackade nej. Då skrev hon att hon skulle titta en gång till, men vad det ev blir av det vet jag inte alls, för det kom precis när arbetsdagen rimligen gick mot sitt slut för henne. Och så frågade hon också om vi kanske kunde ha ‘fasta veckor som återkommande växelvård’ och då skrev jag, för vilken gång i ordningen vet jag verkligen inte, att för vår del passar det inte alls med kommunens planering med två veckor hemma/ två veckor på avlastning, för det skulle göra maken deprimerad. Vilket jag f ö tycker är ganska lätt att inse, när man ser hur det ser ut på boendena. Så jag vet fortfarande inte hur det blir. Och maken är förstås orolig och vill veta hur det blir, och det kan jag inte svara på. Och då frågar han igen. Och igen. Han tror att om han frågar tillräckligt många gånger, så vet jag nog nästa gång. Och det enda som händer då är att jag blir arg och ledsen. Jag vet att han inte menar något illa, att det beror på hans minnesproblem, jag vet det. Sen kommer han inte heller ihåg att det detta år faktiskt hänt fyra gånger (innan i dag då) att kommunen backat på den önskade tiden, han uppfattar ju att han är där stup i ett och väldigt många dagar.

Jag är väldigt trött nu. Kanske är det bättre i morgon. Och maken reagerade förstås dessutom på att ‘ja men då kan vi ju gå på det där julbordet nästa onsdag’. Där kom han ihåg hur det var. Och visst, om jag inte får något nytt avlastningsbesked i morgon f m, så får jag väl ringa om julbordet. Jag kan tyvärr inte säga att jag tycker det ska bli skoj.

