– mycket trevlig receptarie denna gång. Och jag köpte senap (som maken vill ha till skinkan) och saffran. Förra saffranspåsarna gick ju åt till Leilas mammas saffransskorpor.

Sen hade jag tänkt köpa blommor till svärdottern, men jag ändrade mig och köpte choklad i stället. Och dotterdöttrarnas julklappsörhängen kom med posten, så jag ska slå in dom och skicka i morgon kanske.

Och innan jag gav mig ut i vimlet passade jag på att ringa en bräcklig vän, som på ett beundransvärt sätt hanterar sin kroppsliga svaghet. Sen förstår jag mycket väl att det finns en hel del frustration i hennes liv, konstigt vore det annars.

Och jag hade anledning att påminna mig en mycket gammal kvinna, som gått ur tiden. När maken och jag var unga, så var hon en av dessa som alltid visade stor omtanke och vänlighet. Hon och hennes man levde ett långt liv tillsammans, men en gång hade han sagt till maken att nog sörjde han lite att dom hade träffats ganska sent i livet, så barn blev det aldrig, men ändå ett ovanligt långt gemensamt liv. Hon kunde dessutom stenografera, något som ser ganska imponerande ut, när man sitter bredvid och inte fattar någonting. Jag önskar henne en glad uppståndelsemorgon.

